Genesis - Dronken en bespot

"Toen ontwaakte Noach uit zijn roes en kwam hij te weten wat zijn jongste zoon hem aangedaan had." (Genesis 9:24)

Er zijn zo van die gedeelten in de Bijbel waarbij je een dubbel gevoel hebt. Zo ook dit korte stukje over Noach, net na de zondvloed. Noach wordt landbouwer, na 120 jaar timmerman geweest te zijn. En hij plant een wijngaard. Op zich is daar niets mis mee. Het gaat mis op het moment dat hij van de druiven wijn begint te maken en daar zelf zoveel van gaat drinken dat hij niet meer op zijn benen kan staan en stomdronken wordt. En nee, met die wijngaard was niets mis, er is geen reden om te zeggen dat je dit niet zou moeten doen. Dan zou je ook niet moeten gaan werken, want daar kun je ook verslaafd aan raken. En natuurlijk is het absoluut niet goed wat Noach doet. Maar er gebeurt iets anders wat voor ons van belang is.

Noach werd zo dronken dat hij nog wel in zijn tent kon komen, maar hij was zover heen dat hij naakt in zijn tent gaat liggen. Maar in dit gedeelte gaat het in eerste instantie niet om wat Noach doet, maar hoe zijn jongste zoon daarop reageert. Cham komt de tent binnen en ziet zijn vader zo liggen. En het lijkt net alsof het zien van die naaktheid hem later zal vervloeken, want later gaan zijn twee andere broers achteruit de tent binnen zodat ze de naaktheid van hun vader niet zien. Maar ik denk dat het probleem niet in eerste instantie bij het zien van de naaktheid zit, maar bij hoe hij ermee omging. 

Cham ziet zijn vader liggen en gaat naar buiten en vertelt het zijn broers. Het is de houding van Cham waarop het misgaat. Cham is naar buiten gegaan om zijn vader te bespotten tegenover zijn andere twee broers. Daar zit het probleem en daar zit onze les. Want als Noach dit te weten komt, vervloekt hij zijn eigen zoon. En dat voelt heel dubbel in dit verhaal. Noach zit toch helemaal fout? Ja, dat klopt wel, maar zitten wij allemaal niet regelmatig helemaal fout?

Het is hier de vraag hoe Cham, maar ook hoe wij, omgaan met schandelijke fouten, maar ook andere fouten, van de ander, zelfs als dit je vader zou zijn? Maken we het bekend en zetten we iemand voor gek? Bespotten we hem, of bedekken we de schande? Niet om daarmee alles maar onbesproken te laten. Niet om dit als een mantel der liefde te zien en we er nooit meer over hoeven te praten en zonde, zonde laten. Maar wel dat het bedekt is voor de schande, zodat je er later op terug kunt komen. Cham wordt vervloekt omdat hij zijn vader niet van verdere vernedering behoedde. Zijn broers bedekken hun vader wel. Dat maakt niet dat Noach vrijuit gaat en dat maakt ook niet dat zij vrijuit gaan die zich misdragen, alleen is het de vraag in hoeverre wij er mee omgaan. Leedvermaak, spot? Of in liefde terechtwijzen. Dan had ook Cham zich onder de zegen van zijn vader gebracht, terwijl nu een vloek het gevolg is.

Gebed: HEER, U ziet onze doelen aan, U weet waarom we dingen doen of niet doen en ik belijd dat ik te vaak de misdragingen van de ander gebruik om er zelf beter van te worden. Leer mij ook hierin naar Uw wil te handelen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Aanbevelingen

Nieuwe artikelen

Spreekbeurten Theo de Koning

Geen evenementen

Preekrooster 2023-2025

Voor preekregelaars is het preekrooster 2023-2025 van Theo de Koning ter inzage beschikbaar via deze link.

Theo denkt

Geloven is niet meer van deze tijd

Waarom is geloven vaak zo moeilijk? Zou het kunnen zijn dat dit komt omdat wij teveel mensen van deze tijd zijn geworden?
Eigenlijk is geloven helemaal niet iets meer voor onze tijd.

Ik liep afgelopen week buiten en kreeg toen het beeld van een fotorolletje, toen ik liep na te denken over geloof. Ik kom nog uit de tijd van de fotorolletjes. Sterker nog, mijn vader had een heuse Doka. Een donkere kamer waar je zwart-wit foto's kon ontwikkelen. Kleur was niet te doen, omdat dat nog veel meer bij kwam kijken. Geloven moet je eens vergelijken met een fotorolletje.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland