Genezing - Door gebed

"Is er iemand onder u ziek? Laat hij dan de ouderlingen van de gemeente bij zich roepen en laten die voor hem bidden en hem met olie zalven in de Naam van de Heere. En het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heere zal hem weer oprichten." (Jakobus 5:14 en 15a)

Het zijn nogal stellige woorden die Jakobus hier uitspreekt over het gebed voor de zieke en over het zalven van zieken. Het gelovig gebed zal de zieke behouden en de Heer zal hem weer oprichten. Als dit letterlijk zo is, en op deze manier elke ziekte zal genezen, dan zouden we toch eigenlijk bij elk ziekenbezoek een fles zalfolie moeten meenemen. Of is dit wel heel erg kort door de bocht?

Jakobus gaat zijn brief afsluiten en dat doet hij met een gedeelte over de kracht van het gebed. Dat is het waar het om gaat. Hij begint met hen die in lijden zijn, dan gaat het over veel ongelukken in iemands leven. Daarna volgt een zin over het hebben van goede moed en dan komt de zieke. Opmerkelijk dat Jakobus, in een pastorale brief als deze, zo nadrukkelijk ook ziekte en gebed voor zieken een plaats geeft. En misschien is het nog wel opmerkelijker dat dit gebed een gebed zou zijn waarop eigenlijk vanzelfsprekend genezing volgt.

De vraag die het oproept is wel waarom Jakobus een onderscheid maakt tussen gelovigen en ouderlingen van de gemeente. Jakobus noemt hier namelijk niet de gelovigen die mogen bidden en zalven. Dat lijkt dus een tegenstelling met Jezus, die telkens spreekt over de gelovigen en dan geen onderscheid maakt. Wellicht dat Jakobus het hier bekijkt binnen de kaders van de gemeente. Hiermee kun je dus niet concluderen dat de overige gelovigen in eens geen opdracht van Jezus meer hebben. En overigens, dat zou de vele getuigenissen van gelovigen die wonderen door hun gebed hebben zien gebeuren ook ontkrachten.

Waar het wel om gaat is het gebed. De olie is slechts een teken. Het is een teken van de Heilige Geest, die kracht geeft. Het is dus niet zo dat dit bijzondere olie zou zijn, of genezende olie, of zelfs dat deze olie, wonderolie zou zijn. Het is slechts een symbolisch teken in geloof. Zalf als teken van de Heilige Geest die betrokken wordt bij de zieke. Wellicht overigens dat het daarom binnen het ambtelijke kader staat in deze brief. 

Waar gaat het wel om? Het gaat om het gelovige gebed. De heilstijd is ten dele aangebroken met de komst van het Koninkrijk en daarom zegt Jakobus dat het gelovig gebed de zieke zal behouden. Overigens staat hier een woord dat we ook met redden of behouden moeten vertalen. Jakobus zegt daarom ook niet dat elke zieke zal genezen. Het staat ook niet voor niets pas aan het einde van de zin. Uiteindelijk zal elke zieke genezen die in Jezus gelooft. De heilstijd is nog niet volmaakt een feit. Laten we dat wel beseffen, eerder bleek ook al dat we niet in een maakbare wereld leven. Maar het gebed, doen we dat in geloof! Uiteindelijk is dat het criterium aan onze kant van het wonder. In geloof weten dat God het kan doen.

Gebed: Jezus, in Uw Naam bid ik voor elke zieke en ik geloof dat genezing een feit is, al bepaalt U het moment. Maar in geloof bid ik en geloof ik dat U zult ingrijpen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Aanbevelingen

Nieuwe artikelen

Spreekbeurten Theo de Koning

Geen evenementen

Preekrooster 2023-2025

Voor preekregelaars is het preekrooster 2023-2025 van Theo de Koning ter inzage beschikbaar via deze link.

Theo denkt

Geloven is niet meer van deze tijd

Waarom is geloven vaak zo moeilijk? Zou het kunnen zijn dat dit komt omdat wij teveel mensen van deze tijd zijn geworden?
Eigenlijk is geloven helemaal niet iets meer voor onze tijd.

Ik liep afgelopen week buiten en kreeg toen het beeld van een fotorolletje, toen ik liep na te denken over geloof. Ik kom nog uit de tijd van de fotorolletjes. Sterker nog, mijn vader had een heuse Doka. Een donkere kamer waar je zwart-wit foto's kon ontwikkelen. Kleur was niet te doen, omdat dat nog veel meer bij kwam kijken. Geloven moet je eens vergelijken met een fotorolletje.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland