"Maar zelfs Titus, die bij mij was, werd niet gedwongen zich te laten besnijden, hoewel hij een Griek was. En dat ter wille van de binnengedrongen valse broeders, die waren binnengeslopen om onze vrijheid, die wij in Christus Jezus hebben, te bespioneren, om ons tot slaven te maken." (Galaten 2:3 en 4)
Wat is de eigenschap die bij een dwaalleraar hoort? De grootste eigenschap van een dwaalleraar is dat ze altijd proberen om de vrijheid in Christus te roven. Dat is altijd het doel. Op het moment dat je de volle waarde van het Evangelie kent, op dat moment komt er altijd een aanval om dat je weer te laten ontnemen. De boodschap van het Evangelie dat het helemaal genade is, de boodschap dat jij er niets aan kunt doen om ook maar iets te verdienen valt bij een dwaalleraar altijd verkeerd. Dwaalleraren zullen je altijd aanzetten tot iets te moeten doen om bij God er beter voor te staan.
Het was voor Paulus een opluchting dat, toen hij met zijn boodschap, bij de broeders in Jeruzalem kwam en hij dit aan hen voorlegde, dat ze niet alleen erkenning gaven aan zijn apostelschap, maar dat ze ook het niet nodig vonden dat Titus besneden zou worden. Titus was een Griek en eerder was dit natuurlijk de discussie geweest of heidenen die tot geloof kwamen ook besneden moesten worden. Toen is er duidelijk afgesproken dat dit niet nodig was, sterker nog, het was zelfs het ontnemen van de vrijheid in Christus. Dit gebruik was (en is) alleen in gebruik voor de Joden. De besnijdenis is namelijk een teken dat iemand een Jood is.
Dit gold in geen enkel geval voor de gelovigen uit de heidenen, dus dat mocht de gelovigen uit de heidenen ook echt niet opgelegd worden. En deze dwaalleraars, waarschijnlijk van Joodse afkomst, hadden blijkbaar ook een krachtige invloed, dat omwille van de vrede, aan hen maar tegemoet werd gekomen. Dat wordt verderop in de brief ook wel duidelijk als Paulus schrijft dat hij Petrus op dit punt moest vermanen.
Is het nu allemaal zo erg, als we om de vrede maar meebewegen met mensen die soms anders denken? Ja, dat is dus heel erg, omdat genade iets is dat met vrijheid te maken heeft en dat daar geen wet tegenover mag staan waardoor wij die genade zouden kunnen ontvangen. Dus als Paulus bij de broeders komt, is er niet alleen geen commentaar op zijn boodschap, maar ze blijken ook nog eens sterk overeind te staan tegen de dwaalleraars.
De vraag komt natuurlijk op waarom Paulus dit zo benoemd in zijn brief. Is dit omdat hij erkenning wil in Galaten voor zijn apostelambt? Het zou kunnen dat er wat weerstand was tegen zijn boodschap, maar als je de hele brief leest, blijkt dit punt van besnijdenis en terugvallen in de volbrachte wetten, ook het onderwerp van zorg om de mensen in Galaten.
Eigenlijk zet Paulus hier alvast de verdediging neer waardoor hij in het volgende hoofdstuk zijn punt kan maken met een duidelijke onderbouwing. En wat maakt het ook voor ons deze brief actueel. Vrijheid in Christus staat telkens onder druk. Maar al te vaak wordt het Evangelie als te makkelijk gezien of worden er dingen toegevoegd die afbreuk doen aan het Evangelie. Wees daarom waakzaam en buig ook niet mee met anderen die hier een rol in spelen. Laat je vrijheid niet roven, laat je identiteit in Christus staan als fundament onder je leven.
Gebed: Heer, laat mij zien als er dwalingen zijn die mijn vrijheid in Christus willen roven en bescherm mij tegen al deze dwalingen, zodat ik Uw identiteit zal vasthouden.