"Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat. Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water." (2 Petrus 3:5 en 6)
Spotters met de wederkomst zijn lastig. En of dat nu keiharde spot is met God en met Jezus, waardoor er geen wederkomst mogelijk zou zijn omdat Zij niet bestaan of dat het spot is van mensen die ergens wel geloven maar de spot drijven met het oordeel wat bij die wederkomst hoort en vooral willen horen dat God liefde is, het maakt niet zo heel veel uit. Het is in ieder geval duidelijk dat degenen die spotten met God en de wederkomst, dat zij een paar fundamentele dingen over het hoofd zien. Die fundamentele dingen lijken door Petrus wel iets cryptisch beschreven, maar het begint met die woorden 'willen en wetens' Ontkennen van wat hij hierna noemt, doem mensen dus niet per ongeluk of omdat ze het niet geloven, maar bewust, willens en wetens.
Het is die spotters onbekend dat door het Woord van God de hemelen en de aarde er al lang geweest zijn. Maar blijf bedenken dat het hun willens en wetens onbekend is. Ze ontkennen dus tegen beter weten in. Ze kunnen wel doen alsof er geen wederkomst is en ze kunnen wel doen alsof er nooit geen eindgericht komt, maar ze willen niet geloven dat de hemelen, zoals deze er is, door het Woord van God er al lang zijn geweest. En dat geldt ook voor de aarde. Deze is uit het water opgerezen en staat vast in het water. Dit is een verwijzing naar de woorden uit Genesis 1, waar de Geest van God zweefde over de wateren. Waarschijnlijk is daarbij ook het wereldbeeld van toen bepalend voor de woorden 'in het water vaststaat'. Net als in de term 'de wateren onder de aarde' uit de wet van God. Men dacht dat onder de landen het water van de oceanen doorloopt en dat het land uiteindelijk vaststaat in het water.
Alles bij elkaar genomen doen die spotters er dus alles aan om dat waar ze onmogelijk omheen kunnen, te ontkennen. Daarmee heeft Petrus direct de hele discussie rond de schepping op scherp gezet. Als je dit niet gelooft, doe je dit dus willens en wetens. Je kunt er gewoonweg niet omheen. Misschien is dit iets waar wij in ons tijd wel wat stelliger in mogen zijn. Ik merk dat het heel makkelijk is om te zeggen: De evolutietheorie moet je ook geloven en daar heb je meer geloof voor nodig dan voor het geloof in de schepping. Petrus is stelliger, ze geloven het willens en wetens niet. Ik weet wel dat dit heel erg klinkt als het enige geloof, maar dat geloven we toch ook. Er is geen andere God, geen ander geloof dat redding brengt, dat is niet extremistisch, maar dat is waar je voor staat.
En dan komt er nog één ding bij. Dat water waaruit de wereld is opgerezen en waar deze in vaststaat is ook het water waardoor de wereld in de tijd van Noach is vergaan. Daarmee wijst Petrus in de eerste plaats terug naar de woorden van Jezus dat Hij zal terugkomen op het moment dat de tijd zal zijn zoals in de tijd van Noach. Toen zijn allen weggevaagd en die spotters zijn dat zeker ook vergeten. Alsof God alles over Zijn kant laat gaan. Nee, natuurlijk laat God niet alles gebeuren, dat heeft Hij toen in de tijd van Noach wel laten zien. En die spotters, die zullen straks zijn als die 'allen' die zijn weggevaagd in die tijd. Het oordeel over de ongelovigen komt wel degelijk. En dit bij elkaar maakt dat Petrus zegt: Ze kunnen praten wat ze willen, ze kunnen je laten twijfelen, maar ze willen het niet geloven en daar keren we elke twijfel mee. En is er dan geen gevoel van 'Wanneer is het dan zover? Ja, natuurlijk mag dat gevoel er zijn, daar heeft Petrus ook nog aandacht voor.
Gebed: Heer, U bent Schepper, maar ook de God Die niet eindeloos laat gebeuren wat er gebeurt. U troost ons dat U gaat komen met de laatste dag, en U bemoedigt ons om staande te blijven, midden in alle geschreeuw van onze tijd.