Serie: Wachten
“Toen zei hij tegen hen: De HEERE moge net zo met u zijn als ik u en uw kleine kinderen laat gaan! Kijk uit, want er staat u onheil te wachten!” (Exodus 10:10 – HSV)
“‘Ik zou jullie nog eerder de hulp van de HEER toewensen,’ zei de farao, ‘dan dat ik jullie met je kinderen laat gaan! Jullie zijn niet veel goeds van plan.” (Exodus 10:10 – NBV21)
Er zijn onderwerpen waar het lastig van is om er iets over te zeggen. Wat het lastig maakt, kan heel verschillend zijn, maar lastig blijkt het wel te zijn. Nu is wachten op zichzelf al niet eenvoudig voor de meesten, maar er is nog een iets waarbij wachten misschien niet het moeilijkste is, maar als je moet wachten op iets verschrikkelijks. En iets verschrikkelijks willen we heel vaak niet linken aan God. De vraag is alleen of dat wel zo eerlijk is. Bij Mozes in Egypte gebeurt zoiets en daar is het op een moment dat we dat nog wel kunnen accepteren, maar als we dat zouden vertalen naar het nu, wordt het een ander verhaal.
Farao weet niet waar hij mee bezig is, sterker nog, hij bedreigt Mozes en Aäron met dat wat hem zelf zal overkomen. Terwijl de achtste plaag eraan zit te komen, staan Mozes en Aäron opnieuw bij de farao voor de deur. Opnieuw vragen ze wat ze willen, maar ondertussen verschijnen er wat breukjes bij de achterban van de farao. De mensen om hem heen zeggen al iets als ‘hoelang blijft Mozes nog komen, hij zal ons tot een valstrik zijn’. Kennelijk doet dit wel iets met farao, wat hij wil opnieuw weten wie er naar de woestijn zullen gaan. Opnieuw legt Mozes uit dat iedereen zal gaan en ook het vee. De reactie van de farao is ironisch. Hij wenst de Israëlieten de nabijheid van de HEER toe, maar op dezelfde manier zoals hij zelf hen zal laten gaan: Niet dus. En dan komt er een zin die lastig is. Wat farao nu precies zegt is niet zo duidelijk. Zegt hij: “Kijk uit, er staat u onheil te wachten”? Of zegt hij: “Ik zie het wel, jullie hebben wat kwaads in de zin”. Met wat varianten kom je deze twee vertalingen tegen.
Toch, als je kijkt wat er gebeurt, dan lijkt het eerder op een dreiging dan op een ontmaskering. Eigenlijk lijkt hij vooral te zeggen: “Maak dat je wegkomt, voordat het onheil je treft dat je te wachten staat. Nu kan hij heel ironisch doen over Gods nabijheid dat hij Israël toewenst, zoals hij hen niet laat gaan, maar ook zijn bedreiging zit vol ironie. Niet van hemzelf, dat heeft hij niet door, maar wel de ironie van God. God die precies dat eigenlijk zegt, wat de farao tegen Mozes zegt: “Maak dat je wegkomt, voordat het onheil je treft dat je staat te wachten”.
Farao is met niets anders bezig dan God op de proef te stellen en hoe langer hij dit doet, hoe dichter hij in de buurt komt van het onheil dat hem te wachten staan. Hij kan dat Israël wel toewensen, maar het is precies dat wat hem gaat overkomen. Hoe langer iemand zich verzet tegen God hoe dichter hij bij het onheil komt dat op hem wacht. En dan geloof ik niet dat God op aarde doorlopend straffen uitdeelt, maar het eeuwig oordeel komt wel steeds dichterbij voor degenen die God tegenstaan. En precies dat is iets wat we lastig zijn gaan vinden. Steeds meer mensen geloven niet meer in een God Die straks met een oordeel komt over degenen die niet geloven. Een soort alverzoening heeft zich meester gemaakt van onze tijd. Iedereen komt wel in de hemel, want God is toch liefde?
God wacht heel lang, dat is wel zeker, maar God heeft straks geen plaats voor degenen die Hem niet willen. Dat zou toch ook niet kloppen met Gods gerechtigheid? Het kan gewoonweg niet dat waar geen verzoening is er wel vergeving zou zijn. Verzoening is er alleen door geloof in Jezus. Velen stellen God op de proef, ook om ons heen. Precies diegenen waarvoor God jou nog wilt gebruiken om hen te laten zien dat ook zij welkom zijn bij God, maar dat er wel bekering nodig is. Het strijd niet met Gods liefde, het is Gods liefde dat Hij mensen de kans geeft om zich van Hem af te keren, ondanks de gevolgen die dat heeft. God is zoveel liefde dat Hij de pijn wil dragen van afwijzing. Het is niet Zijn bedoeling dat er iemand verloren gaat, maar Hij geeft in Zijn liefde de mens wel die kans om verloren te gaan als die dat echt wil. Laten we ze opzoeken en ze erbij halen omdat ook wij niet willen dat er iemand verloren gaat.
Gebed: Heer, soms is wachten ook confronterend, want eens stopt de tijd en grijpt U in en maakt U scheiding, niet omdat U ook maar iemand wil verliezen, maar omdat U de keus laat bij ons.