Advent - Dansen, maar voor wie?

"Keer terug, keer terug, o Sulammith! Keer terug, keer terug, zodat wij u kunnen zien! Wat ziet u toch aan Sulammith? Zij is als een reidans van twee legers." (Hooglied 6:13)

Gisteren was al geen eenvoudige uitleg van de tekst, maar vandaag is het niet veel eenvoudiger. Want wat wordt er hier gezegd? Opmerkelijk is dat het meisje hier voor het eerst een naam krijgt. Tegelijk is het de vraag of dit een naam is. En het tweede dat opvalt is dat het lijkt alsof ze wordt teruggeroepen. Het is allemaal maar de vraag, zeker als we naar het Hebreeuws kijken. De naam Sulammith zou een vrouwelijke vorm van de naam Salomo kunnen zijn, maar het zou ook iets te maken kunnen hebben met haar afkomst. In dat geval gaat het over haar Sulammitische afkomst. Dat was in ieder geval geen afkomst van naam.

Tegelijk zouden we kunnen zeggen dat het allebei kan, in ieder geval vanuit de relatie tussen de gelovige en Jezus. De afkomst en de vrouwelijke naamsvorm van Salomo zou niet vreemd zijn. Als we in een huwelijk één van vlees worden, dan zou de vrouwelijke naamsvorm van Salomo in het verhaal niet misstaan. Het vreemde is dat de Bruidegom de naam pas noemt als de dochters van Jeruzalem dat doen.

En wat doen deze dochters van Jeruzalem op het moment dat ze vragen dat Sulammith zich moet omkeren? Was zij dan weggegaan? Dat zou kunnen als ze met de wagen van gisteren naar de notenhof gegaan zou zijn waar haar Liefste was. Maar de viervoudige herhaling van 'keer om' is dan wel uiterst vreemd. Beter vertaald zou zijn: "Draai je herhalend om". Dat past veel beter in het vervolg van dit vers. Dat herhalend omdraaien is dan niet een terugkomen, maar is een roep van de dochters van Jeruzalem dat Sulammith gevraagd wordt te gaan dansen.

Maar de vraag is dan waarvoor zij zou moeten gaan dansen? Het lijkt er niet op dat ze dit voor haar Liefste moet doen, dan was dit ongetwijfeld veel duidelijker gezegd en had haar Liefste daar ook wel om gevraagd. Dan was er ook zeker niets mis mee geweest. Maar nu springt haar Liefste er tussen. Hij gaat antwoord geven en vraagt wat ze toch aan haar zien. En de uitspraak dat zij een reidans is van twee legers is dan een waarschuwing dat ze haar niet moeten verleiden om haar lichamelijk eer in gevaar te brengen. Er lijkt dus iets van verkeerd verlangen te zijn bij de dochters van Jeruzalem en in het antwoord van haar Liefste zit een waarschuwing die niet alleen gericht is tegen de dochters van Jeruzalem, maar uitsproken tegen 'u' dat staat in mannelijk meervoud. En dan zou deze waarschuwing zijn tegen het publiek.

Wat het allemaal te zeggen heeft, is lastig. In ieder geval is het duidelijk dat de bruid haar schoonheid niet mag inzetten voor het publiek, haar schoonheid is bestemd voor haar Liefste. Laat dat voor ons ook duidelijk zijn als het over onszelf gaat. Gebruiken we wie we zijn door onze Liefste om het publiek te vermaken, of willen we alleen onze Liefste vermaken? Leven we voor de mensen, of voor Jezus?

Gebed: Mijn Liefste, ik wil alleen voor U dansen en niet om het publiek te vermaken. Ik wil geen entertainment, maar ik wil pure en zuivere aanbidding voor U. Bewaar mij ervoor dat ik zou vallen voor mensen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Aanbevelingen

Nieuwe artikelen

Spreekbeurten Theo de Koning

Geen evenementen

Preekrooster 2023-2025

Voor preekregelaars is het preekrooster 2023-2025 van Theo de Koning ter inzage beschikbaar via deze link.

Theo denkt

Geloven is niet meer van deze tijd

Waarom is geloven vaak zo moeilijk? Zou het kunnen zijn dat dit komt omdat wij teveel mensen van deze tijd zijn geworden?
Eigenlijk is geloven helemaal niet iets meer voor onze tijd.

Ik liep afgelopen week buiten en kreeg toen het beeld van een fotorolletje, toen ik liep na te denken over geloof. Ik kom nog uit de tijd van de fotorolletjes. Sterker nog, mijn vader had een heuse Doka. Een donkere kamer waar je zwart-wit foto's kon ontwikkelen. Kleur was niet te doen, omdat dat nog veel meer bij kwam kijken. Geloven moet je eens vergelijken met een fotorolletje.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland